acasa
despre mine
servicii
contact
|
|
|
Copyright © 2008 www.nutritiesportiva.ro . Toate drepturile rezervate.
Site realizat de                   
artistikpixel
TIPURI DE FORTA


Forta. Iata un cuvant magic cu care cred ca am reusit sa va atrag atentia... in cazul in care nu v-am pierdut la explicatiile despre contractia musculara.
Prin forta musculara intelegem capacitatea muschilor de a se contracta pentru a pune in miscare segmentele corpului impotriva unei incarcaturi (greutate).
Forta generala este fundatia intregului program de antrenament. In prima faza a dezvoltarii corporale (care poate dura pana la cativa ani) accentul trebuie pus pe dezvoltarea fortei generale, fiindca un nivel redus  limiteaza progresele, deschide calea accidentarilor si dezvoltarii asimetrice.

Forta maximala se refera la cea mai mare incarcatura pe care o puteti manevra la un moment dat. Se mai noteaza si "1RM" (o repetare maximala).
Trebuie sa faceti distinctie cu rezistenta musculara (sau anduranta), care se refera la capacitatea muschiului de a sustine un efort - o contractie sau o serie de contractii (activitate fizica pe o perioada prelungita). Rezistenta generala a organismului defineste capacitatea lui de a executa activitati fizice complexe pe o perioada prelungita la intensitate joasa.

Multi se intreaba de ce unii oameni reusesc sa isi dezvolte atat de mult forta, in timp ce altii se chinuiesc ani de zile si fac progrese mult mai mici. Exista o serie de factori de care depinde dezvoltarea fortei musculare:

Tipul unitatilor motorii si numarul lor - cu cat sunt activate mai multe unitati motorii, cu atat e generata mai multa forta. Unitatile cu contractie rapida genereaza mai multa forta decat cele cu contractie lenta. Muschii mari, avand mai multe fibre, genereaza mai multa forta decat muschii mici.
Lungimea muschiului - Muschii si tesuturile conjunctive adiacente (fascii, tendoane) au proprietati elastice. Atunci cand aceste structuri sunt intinse, vor genera la revenire o forta similara unui elastic, care sa adauga la componenta activa a contractiei musculare. In organism, muschii atasati de schelet se gasesc intr-o usoara tensiune, astfel incat daca sunt sectionati isi reduc lungimea cu aproximativ 20%. Aceasta este tensiunea de repaus. Cercetatorii au aratat ca forta maximala poate fi obtinuta atunci cand muschiul este intins cu 20% fata de lungimea de repaus. Depasind 20%, forta rezultata se va reduce proportional, astfel incat la dublarea lungimii forta rezultata este zero.
Unghiul articulatiei - Muschii isi exercita actiunile prin intermediul unor parghii constituite din oasele corpului. Punctul de insertie al muschilor in raport cu articulatia, reprezinta unul din elementele esentiale in realizarea fortei si miscarii.
Forta generata in muschi este transferata la nivelul osului prin intermediul insertiei musculare (tendon). Pentru fiecare articulatie exista un unghi optim la care muschiul are o lungime adecvata pentru a exercita forta maximala. Spre exemplu, muschiul biceps transfera oaselor antebratului forta maxima la un unghi de 110 grade intre brat si antebrat.
Viteza de actiune - Capacitatea de dezvoltare a fortei depinde si de viteza actiunii musculare. In timpul contractiilor concentrice (cu scurtarea muschilor) forta maxima dezvoltata scade progresiv cu cresterea vitezei. Sa ne gandim ce facem cand trebuie sa ridicam un obicet foarte greu: incercam sa actionam lent, pentru a mari forta pe care o aplicam, fiindca daca incercam sa il ridicam rapid, sunt sanse sa nu reusim. In cazul contractiilor excentrice situatia este invers.
Arhitectura muschiului - In afara de mecanica muschiului, aranjamentul (sau arhitectura) elementelor contractile este un parametru de care depinde forta maxima.

<< inapoi la FIZIOLOGIE
<< inapoi la FIZIOLOGIE
Maratonistii alearga 42,2 km in cateva ore, halterofilii ridica sute de kilograme deasupra capului, gimnastii fac sarituri complexe cu o precizie remarcabila, atletii bat noi recorduri, an de an, la sarituri in lungime sau in inaltime sau la probe de viteza.
Cum ajung acesti oameni la astfel de performante impresionante?
Ce transformari au loc in organismul lor?
Corpul omenesc este o "masinarie" remarcabila.

Chiar in aceasta clipa, in organismul tau au loc simultan nenumarate procese fiziologie, perfect coordonate, care iti permit sa vezi, sa auzi, sa respiri, sa procesezi informatiile - toate acestea, fara un efort constient din partea ta.

Daca te vei ridica si vei alerga o tura de stadion, aproape toate sistemele organismului vor fi puse la treaba, iar daca vei continua sa faci efort zi de zi, timp de luni de zile, marind treptat intensitatea si durata efortului, corpul tau se va adapta permanent, pentru a face fata mai bine solicitarilor impuse.
FIZIOLOGIA EFORTULUI SPORTIV